Na závěr školního roku opět jedno srovnání po roční práci Ekoškoly.
Chtěli bychom tímto moc poděkovat paní ředitelce za to, že nám jezírko dovolila, Obci Dublovice za schválení našeho plánu a podporu, Ondrovi Spilkovi za bagrování, Davidu Burianovi za dovoz kamení, panu Bošťíkovi za obstarání textilie a folie, všem rádcům za užitečné rady a všem dětem, rodičům a známým za to, že nám přišli pomoci na brigádu. Děkujeme.
Ekoškola – Certifikát Bronzová cesta
Hodnotící komise na základě zaslaných hodnotících kritérií, zodpovězených otázek a dalších příloh rozhodla o udělení Certifikace Bronzové cesty programu Ekoškola Základní škole a Mateřské škole Dublovice.
Ocenění:
Ve škole již několik let funguje ekotým, ve kterém jsou zástupci všech ročníků školy. Žáci
v ekotýmu mají rozdělené role, vzájemně se respektují a každý dostává prostor vyjádřit se
k probíranému tématu nebo kroku Ekoškoly. Scházejí se 1x za 14 dní na hodinu a půl a
během školního roku se věnují všem sedmi krokům Ekoškoly. Díky tomu si členové ekotýmu
upevňují znalost metodiky a pochopení návaznosti jednotlivých kroků. Pro analýzu využívají
pracovní listy a do vytvoření přehledu silných a slabých stránek zapojují celou školu,
případně i rodiče. Výsledky analýzy vyhodnocuje ekotým za podpory koordinátorky. Ekotým
věnuje každý rok mnoho času vytvářením plánu činností a žáci se učí přemýšlet nad celým
průběhem stanoveného cíle. Plán činností vychází z analýzy. Cíle jsou podrobně
rozpracovány do jednotlivých kroků, které jsou zapotřebí k úspěšnému splnění. V plánu jsou
uvedené zodpovědné osoby a termíny, do kdy úkoly mají být udělány. Ekotým si průběžně
zaznamenává plnění kroků a vede diskuze, jak se jim to daří. Každý žák má zápisníček pro
zaznamenávání svých úkolů a úspěchů. Témata, kterým se ekotým věnuje, jsou zahrnována
do výuky různých předmětů. Tím se žáci celé školy seznamují s aktivitami ekotýmu a jsou
vtáhnuti do jejich zájmů a činností. Členové ekotýmu informují své spolužáky a také rodiče
o tom, co se jim povedlo a také o tom, co plánují. Tyto informace sdílejí osobně, na
nástěnce, webových stránkách školy, v místním obchodě a v obecním časopise. Ekokodex
zastřešuje témata Ekoškoly a každý rok je aktualizován. Je umístěn na viditelném místě a je
srozumitelný a zapamatovatelný.
Ekotým již za dobu zapojení do programu Ekoškola realizoval mnoho opatření, které
zpříjemnilo prostředí školy a zlepšilo ekoprovoz. Ekotým má velkou podporu v koordinátorce
a vedení školy.
Tohoto ocenění si velmi vážíme a určitě budeme v tomto programu i nadále pokračovat.
Jezírko - osazování rostlin
Osazování rostlin
Jezírko - brigáda
Ve středu 17. května jsme konečně mohli uskutečnit brigádu na vytvoření jezírka. „Aprílové“ počasí se umoudřilo, takže v 16 hodin jsme mohli po dlouhém plánování odstartovat pracovní část. Přišlo hodně rodičů i dětí, nářadí bylo dostatek a přinesené dobroty k práci velmi chutnaly. Velké poděkování patří všem, kteří pracovali, pekli, fotili anebo jen radili. Byli to: p. Boštík (zajištění geotextilie a jezírkové folie a také velmi cenné rady), rodiče s dětmi: Kalousovi, Krejčí, Barešovi, Kučerovi, Holanovi, Čermákovi, Horníkovi, Grošovi, Jandovi, Stierankovi, Burianovi, Jiránkovi, Kastnerovi, Benešovi, děti: Slaninovi, Švecovi, Máchovi a Holečkovi.
Moc děkujeme.
A jak nám to šlo se můžete podívat ve fotogalerii.
Jezírko - příprava
Během měsíce dubna jsme při pracovních činnostech vybrali písek z doskočiště a ekoškoláci vytyčili pravděpodobnou velikost jezírka. Potom jsme za pomoci některých rodičů a zaměstnanců školy zorganizovali převoz kamení na školní zahradu a první úpravu jezírka bagrem. Moc děkujeme. Pokračujeme podle plánu, takže dále změříme velikost jezírka, zakoupíme jezírkovou folii, zajistíme rostliny a můžeme uskutečnit brigádu.
Banánový den
Ve středu 19. dubna probíhal na naší škole Banánový den. Ekotýmáci vše dobře připravili a zorganizovali. Nejprve vytvořili plán, jak bude celá akce probíhat. Do každé třídy udělali letáčky, které připomínali tuto akci a připravili diplomy a odměny. V tento den měli všichni žáci školy i se svými vyučujícími splnit dvě podmínky: přijít oblečení v něčem žlutém a ještě něco „banánového“ přinést. Mohli mít například banán nebo něco banánového ke svačince, recept na nějakou dobrotu z banánu nebo banán jako plyšáka. Fantazii se meze nekladou. Ekotýmáci pak vše vyhodnotili. Na prvním místě se umístil 1. a 2. ročník, na druhém místě 3. ročník, na třetím místě 5. ročník a na čtvrtém místě 4. ročník. Jednotlivé ročníky dostaly diplom a sladkou odměnu. Nakonec jsme dostali i banán k obědu. Ve fotogalerii můžete vidět, jak se nám úkol podařilo splnit.
Ekotým představuje Jezírko
V letošním školním roce jsme si v programu Ekoškola vybrali téma Biodiverzita. Tento termín znamená rozmanitost živých organismů na Zemi, takže i v okolí naší školy. Lidskou činností však způsobujeme ohrožení řady druhů, a tím i úbytek biodiverzity. V přírodě totiž vše tvoří provázaný celek. Vyhynutí jedné, pro nás třeba bezvýznamné rostliny, může v důsledku vést k úhynu brouků, ptáků i savců v dané lokalitě. Zachování biodiverzity je proto v našem vlastním zájmu. S ekotýmem jsme nejprve zmapovali naší školní zahradu a zpracovali jsme analýzu podle pracovních listů. Úkoly jsme pak rozdělili pro mladší a straší ročníky. Starší zjišťovali podmínky naší školní zahrady (orientace, terén, zadržování vody v půdě, povětrnostní podmínky, kam svítí slunce,..), mladší pak zjišťovali rozmanitost druhů rostlin a živočichů na naší zahradě. Vše jsme pak vyhodnotili při přírodovědě. Při další schůzce ekotýmu jsme si pomocí obrázků s popisky vytvořili jakousi „živou síť“. Každý měl obrázek s popiskem, po určitém čase nám svůj druh představil vlastními slovy a zkoušel se propojit s někým s dalších živočichů nebo rostlin. Perfektně jsme vymysleli, jak se navzájem dané druhy potřebují. Pak už následoval rozbor naší školní zahrady a jejích rostlinných a živočišných druhů. Po debatě jsme zjistili, co by se na naší zahradě dalo změnit a na závěr vybrali to, na čem budeme pracovat. Hlasováním jsme si jednoznačně zvolili předělat nefunkční doskočiště na jezírko.
Po velkých přípravách, vytvoření plánu činností a výtvarného návrhu, jsme náš záměr představili školské radě. Po diskusi nám p. Holan slíbil, že návrh přednese na jednání zastupitelstva obce.
… a protože jsme dostali zelenou, můžeme začít podle našeho plánu.